onsdag den 2. december 2009

Er det toeven eller just-in-time?

Et par dage siden, jeg stillet følgende spørgsmål på Twitter: Hvad er forskellen mellem tøven og just-in-time? Her er et par af de svar jeg fik:

@ ronhubbard Om en dag.

@ txglennross RT @ LisaHaneberg: Hvad er forskellen mellem tøven og just-in-time? | Jeg tror min hjerne bare eksploderede. LOL

@ sylviataylor - tingene ikke bliver gjort, og at tingene bliver gjort!

@ margaretmotamed Godt spørgsmål! Når det er planlagt?

@ Brainmaker Nå, just-in-time kan betyde \ "i flow \" eller fremragende planlægning. Tøven har ingen af delene.

Hvad tror du? Dette spørgsmål er vigtigt, fordi en praksis kan betragtes som et problem, og en god time management regime. Men vi ved, når vi har vores handlinger sammen, og når vi er knap nok trådte vande? Kan forskellen være, hvordan vi definerer tingene?

Hvad hvis vores tidsplan arbejder for os, men ikke andre? Hvordan vil du træne enkeltpersoner og teams til at være mere effektiv, da en persons proacrastination kunne være en anden persons just-in-time?

Det drejer sig om aftaler. Og jeg anbefaler, at du inkluderer denne overvejelse næste gang du skal bruge til at starte et hold projekt eller indbyrdes afhængige proces for at undgå problemer med uopfyldte forventninger. Og kan sikre, at du forstår, hvordan din chef ville definere disse begreber (og som leder, skal du sikre dine medarbejdere er klar over, hvordan du definerer forskellen mellem tøven og just-in-time).